تقاضای نماز باران

احمد عابدینی

احمد عابدینی

این روزها بحران کم آبی بیشتر افراد را به فکر وا داشته است، گروهی کم کردن مصرف را پیشنهاد می‌کنند و گروهی کاستن از آب کشاورزی را و دیگرانی خریدن آب از خارج را و… گروهی تونل زدن و منتقل کردن آب از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر را پیشنهاد می‌کنند و… که هر یک به نوبه خود قابل بررسی و نقد و تأیید است و باید مورد دقت کارشناسان واقع شود.

اما در این میان کمتر کسی به این فکر است که باید دست به دامان پروردگار جهانیان زد و در پیشگاه خداوند غفار از گناهان استغفار کرد اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًایُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُم مِّدْرَارًا تا از آسمان باران‌های پیوسته بفرستد و با اموال و نسل جوان استغفار کنندگان را یاری کند و برایشان باغستان‌ها و رودخانه‌های پر آب قرار دهد «وَیُمْدِدْکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا (نوح/۱۰ تا ۱۲)».

بله امروزه کمتر کسی به این فکر است که:

اگر باران به کوهستان نبارد     به سالی دجله گردد خشک روی

و کمتر کسی به این فکر است که شاید در زمان حضرت نوح(ع) نیز این مناطق با بحران کم آبی مواجه بوده است و جوانانشان نیز به انحراف و یا تنبلی رو آورده بودند که حضرت نوح(ع) راه چاره را بازگشت از کارهای گذشته دانسته است ولی انحرافات و خطاهای آنان آنقدر زیاد و مستمر بود که نمی‌توانستند به راحتی از آن برگردند تا اینکه خدا تصمیم گرفت با همان آب که نیاز ضروریشان بود نابودشان سازد تا بفهمند گناه مانع نزول باران می‌شود و همان باران، آتش قهر الهی می‌گردد و ناگهان می‌بارد و تمامی گنهکاران را با خود به کام مرگ می‌برد.

علت استغفار نکردن قوم نوح هرچه باشد بعید است که آنان با لفظ «استغفرالله» مشکل داشته باشند زیرا به تجربه‌ی یک یا چندبار گفتنش می‌ارزید تا اگر باران نازل می‌شد از مشکل کم آبی نجات می‌یافتند و اگر نازل نمی‌شد حربه‌ی جدیدی علیه حضرت نوح(ع) می‌یافتند. پس مشکل چیز دیگری بوده که امروز نیز مشکل ماست؛ وابستگی شدید به مالداران و قدرتمندان، پیروی از زرق و برق دنیا و بالأخره پیروی کامل از بُت‌های خود ساخته. (نوح/ ۲۱ تا ۲۴)

بله آنان از یاد خدا غافل بوده‌اند و نمی‌خواسته‌اند که به سوی او برگردند. امروز باید مواظب باشیم ما به همان غفلت گرفتار نشویم. باید از استغفار لفظی بگذریم و حقیقتاً توبه کنیم.

اما چرا ما به سوی دعا و استغفار نمی‌رویم؟ شاید از بس به یکدیگر دروغ گفته‌ایم و تقلب کرده‌ایم و از نام دین و خدا سوء استفاده نموده‌ایم از او ناامیدیم و شاید چون می‌دانیم که به قول حضرت علی(ع) در کلمات قصار شماره‌ی ۴۱۷ استغفار شش پیش نیاز دارد که اولی آن پشیمانی از کرده‌های گذشته است و دومی تصمیم بر ترک و سومی ادای حقوق دیگران. آنگاه چون درباره‌ی کارهای گذشته‌ی خود زیاد تملّق کرده‌ایم و آن‌ها را عالی نشان داده‌ایم اظهار پشیمانی از آن گذشته برایمان سخت است و چون تمامی آینده را بر آن گذشته‌ی غلط مترتّب ساخته‌ایم نمی‌توانیم تصمیم بر ترک بگیریم و چون فوق حد تصور حقوق دیگران را ضایع کرده‌ایم توان جبران آن را نداریم، لذا دنبال استغفار حقیقی نمی‌رویم و به لفظ «استغفر الله» اکتفا می‌نماییم و چون لفظ استغفار به تنهایی کارساز نیست و بارانی به دنبال آن نمی‌بارد و شرق و غرب ما را بر این استغفار لفظی مسخره می‌کنند کم‌کم از این لفظ نیز دست برداشته‌ایم و دنبال طرح‌های آب‌رسانی این و آن هستیم در صورتی که این طرح‌ها خوب‌هایش هم‌چون مسکّن است و باید به فکر علاج بود که آن وارد ساختن علل معنوی در عرض علل مادی است تا به نتیجه‌ی مطلوب برسیم.

باید از گذشته‌ی پر از ربا و ریا، پر از جنگ و خشونت، پر از افتراء و تهمت به این و آن و پر از تصرّف نابجا در طبیعت، پشیمان شویم. از اینکه به نام انقلاب و انقلابی‌گری افراط کرده‌ایم و درصدد کسب مال و مقام بوده‌ایم توبه کنیم و برگردیم. از اینکه بسیار از نام دین و قرآن سوء استفاده کرده‌ایم و آیات را تفسیر به رأی کرده‌ایم تا خط خود و حزب خود را حاکم کنیم برگردیم. از اینکه معمولاً به «رانت» و «موافقت اصولی» و برخورداری از اموال مردم آلوده شده‌ایم دست برداریم. از اینکه تحقیق نکرده کسی را تأیید یا تکذیب کرده‌ایم و معیارهای خطی و شخصی بر معیارهای دینی مقدّم شده است دست برداریم.

بله باید توجه داشت که قصه‌ی بنی اسرائیل در قرآن زیاد تکرار شده و در احادیث آمده که هر بلا و گرفتاری که برای آنان پیش آمد برای امّت آخر الزمان نیز پیش می‌آید و از آنان خواسته شد که حطّه گویند و استغفار کنان وارد شهر شوند (بقره/۵۸) و آنان ابا کردند، بعید است که از آنان لفظ استغفار تقاضا شده باشد و آنان ابا کرده باشند آنان هوس‌های نفسانی را جلو انداختند، آنان سیر و عدس و پیاز و خیار خواستند و از مائده‌ی آسمانی محروم شدند و امروزه ما نیز زرق و برق خانه و ماشین و دکوراسیون‌های گوناگون را می‌خواهیم و لذا همانند آنان از حقیقت استغفار ابا داریم و نمی‌خواهیم از اشتباهاتمان برگردیم و نمی‌خواهیم قبول کنیم که منافع نفت و گاز مردم را هدر داده و خرج تزیینات کرده‌ایم و بعد از سی سال تازه می‌گوییم «ما کشور را گران اداره می‌کنیم» (نایب رئیس مجلس شورای اسلامی)

در استفاده از طبیعت و آب بد عمل کرده‌ایم، در احترام به حقوق انسان‌ها، بر طبق دین عمل نکرده‌ایم و در خالی کردن جیب ملت به اسم بورس و بانک گوی سبقت از همه ربوده‌ایم و لذا هر کسی در آرزوی ایجاد بانکی است تا میلیاردها پول باد آورده به جیب خود وارد کند.

آنقدر راه‌های دزدی و اختلاس در اداره‌ها باز شد به گونه‌ای که هر فردی استخدام با کمترین حقوق را بر کار آزاد با چند برابر دستمزد ترجیح می‌دهد و اکثریت از تولید گریختند و به واسطه‌گری روی آوردند و…

بیایید همه با هم از اکنون که اوایل پاییز است دست از خطاهای گذشته برداریم و با توبه‌ی به درگاه خدا، زمینه‌ی فرو ریختن باران‌ها را بر سر زمین خود در فصل زمستان فراهم سازیم و با روزه‌گیری و خواندن نماز بارانی واقعی،با الطاف الهی کشور و نسلمان را از نابودی حتمی نجات دهیم.

مسلّماً در این راه علما و حوزه باید پیش قدم باشند زیرا به وعده‌های خدا بیش از دیگران یقین دارند و نماز باران مرحوم خوانساری را برای هم دیگر نقل می کنند که او آبرو و اعتبارش را سودا کرد و خدا نیز چه زیبا به او پاسخ داد.لذا شاید راحت‌تر از دیگران می‌توانند از گناهان گذشته از جمله رانت‌هایی که احتمالا اطرافیان به اسم آنان برده‌اند و خورده‌اند تبرّی جویند و از دیوارهای گوشتی که به اسم مرید یا محافظ اطرافشان قرار داده شده است بیرون آیند و خاضعانه سر در آستان حق به خاک گذارند و برای این امّت گنهکار تقاضای باران کنند و از مسخره کردن مسخره‌چی‌ها نترسند که در زمان ساختن کشتی نوح نیز چنین افرادی بودند. اما مهم برگشت ما و جبران گذشته است نه مسخره کردن یا نکردن دیگران.

به امید نماز بارانهای مخلصانه و فیضان رحمت های الهی.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>